Kvalitet og smag frem for alt
Sådan lyder sloganet fra Allégårdens Slagter, der er placeret midt i Odense på Allégade 34. Slagteren vægter kvalitet og gode råvarer højere end noget andet. Når de to ting er på plads, så skal kunderne nok komme.
Og det er med god grund. Allégården Slagter har efterhånden ligget på den samme lokation midt i Odense i mange år. Men den fynske slagterbutik har stadig den dag i dag stor succes med at lange friske råvarer og færdigretter over disken. Det er til trods for, at butikken til dags dato ikke har gjort noget nævneværdigt for at gøre opmærksom på sig selv.
“Vi har ligget her i mange år efterhånden; vi har faktisk ikke rigtig gjort noget for at gøre opmærksom på os selv – eller jo … vi har jo et skilt ude foran, men det er så også dét”, lyder det fra den mangeårige slagtermester, Per, der til dagligt er medindehaver af Allégården Slagter.
Men hvorfor kommer kunderne så bare ind ad døren?
Det handler om god service og gamle dyder. Et gennemgående tema i hele butikken. Og Per kan ikke være mere enig. Han siger, “at det primært handler om gamle dyder; det at være serviceminded, tage godt imod kunderne og give dem i en god oplevelsen hver gang, de kommer i butikken”.
Og der kommer mange kunder forbi butikken hver dag, som lige skal handle ind til frokosten eller aftensmaden, men efterspørgslen på færdigretter er stigende. Det har den efterhånden været i de sidste fem år.
Vi sælger, hvad kunderne gerne til ha’
At drive en slagterbutik er ikke en videnskab. Sådan lyder udmeldingen fra Per. Han siger desuden, at “vi har været her i mange år. Det betyder, at vi kender vores kunder ganske godt, og at vi derfor har en rigtig idé om, hvad de gerne vil have med hjem. Nogle gange rammer vi selvfølgelig ikke plet. Det giver et overskud af nogle retter og råvarer, men sådan er det jo bare en gang imellem”.
Når man kommer ind i butikken, er det netop den følelse, man står med. Butikken er pænt – men strategisk – indrettet, hvor forbrugeren hurtigt kan danne sig et overblik over de forskellige muligheder. Og muligheder er der nok af.
De velkendte Allégårdens frikadeller står på disken. Det er noget af det første, man ser – og de dufter vidunderligt. Friske, lune frikadeller. Sikke et smart og effektivt salgstrick. For hvem kan ikke lide varme frikadeller til frokost?
Igen, det handler om at sælge, hvad forbrugeren gerne vil have med hjem …
Fremtiden for Allégården Slagter
“Der er sket et skifte, hvor mange af vores kunder kommer ind i butikken, vælger én ret, går hjem og varmer den – frem for at købe et godt stykke kød plus tilbehør. Tiderne har bare ændret sig”, siger Per.
Det kan også mærkes på forretningsmodellen. Men det bunder alt sammen i; hvad vil kunder gerne ha’ – og det skal de selvfølgelig få.
Per påpeger dog også, at tiderne altid skifter. Trenden og tendensen lige nu er, at mange foretrækker færdigretter/nemme retter.
Måske trenden skifter, og vi igen kommer til at lange mere kød over disken. Hvem ved? Så er Allégården Slagter én af de første til at skifte kurs, igen.
#pølsesnak er vores måde at give noget tilbage til branchen. Et koncept, der skal give slagtere og andre i fødevarebranchen mulighed for at blive hørt og set – og på samme tid fungere som et fagligt frirum.
Dette var resultatet af et dybdegående interview med Per fra Allégården Slagter. Slagterbutikken har i samme ombærring fået materialet tilsendt, så de kan bruge det på deres sociale medier og til generel markedsføring.